Bussen som kommer

Jeg reiser med buss et par ganger i uken, tidligere reiste jeg mye mer. Men nå har jeg bare 2,5 kom til jobb slik at jeg går.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg har enda til gode å opleve en buss som IKKE kommer. Bussen er av og til litt sen, men det må man påregne med den trafikale situasjon vi har i Bergen. Det graves over alt, det er køer på alle innfartsveier og den kommende Bybanen har tatt en hel “korridor” av veien sydover.

Dessuten er det jo noen kjente problemer Tide har, bl.a at det er ikke nok folk som vil kjøre buss. Uten sjåfører er det rimelig umulig å få nok busser på veien. Samtidig skal snart kollektivtrafikken i Bergen vest og Bergen nord ut på anbud. Da kan Tide stå uten kjøring og derfor kan de ikke kjøpe nytt materiall før de vet hvilken kjøring de får.

Og til deg som sa du håpte Tide mistet konsesjonen, slik at noen seriøse kunne komme inn. Spør de bussreisende på Bømlo, Stord, Fitjar, Meland, Lindås, Radøt og Austrheim hva de synes om det nye busstilbudet.

Ingen Vardenbuss igjen

Vardenbussen til sentrum med avgang kl.07:28 uteble igjen i dag mandag 28 september. Neste buss kom kl.07:50 og den forrige gikk kl.07:13. Det blir 40 minutter mellom hver Varden buss i rushtrafikken om morgenen. Fylkesordføreneren sier hun er ansvarlig og ikke kan forstå hvorfor ikke flere tar bussen. Hun uttaler at hun ikke vet hva hun skal gjøre for å få flere til å reise kollektivt. Her bør det bli ett folkeopprør mot slike politikere som viser seg så til de grader udugelige i å styre kollektivtilbudet her i Bergen by. La Bergen by igjen få ansvaret for busstrafikken og få vekk den fylkesordførene fra KRF. Heter vissnok Laila ett eller annet ……

Buss som ikke kom eller var svært forsinket

Mandag 21.9 kl. 23:38 buss 60 over Fyllingsdalen fra Olav Kyrres gt.
Fredag 25.9 kl. 17:52, buss 60 over Fjøsanger fra Permanenten

Sjeldent eller aldri i TIDE!

Ironisk nok heter busselskapet tide. Det forbinner man med at bussen kanskje skal være i tide?
Jeg har tatt buss i lange tider, men etter at jeg måtte begynne å ta 50 bussen har jeg bare gitt opp! Nå har jeg sluttet å ta bussen for jeg bruker så enormt mye tid på å stå å vente på bussen! Jeg sparer ml en time til halvannnen, og av og til opp til to timer, på å kjøre! Jeg satte min lit på bussen. Det står i bussruten at bussen skal gå fra Lagunen eks ti på fire!(det gjør den jo såklart ikke da den er jo gjerne forsinket med 10-20 min el mer!) Da regner man ca 10 min til Nesttun og tre min fra Nesttun til Paradis. Jeg har opplevd å vente i 40 min! Jeg synes ikke unnskyldningen om at det er rush er en god unnskyldning. Alle vet det! Sett inn flere ruter, el f eks at det går en buss fra Nesttun over Birkelundstoppen osv. Ja linje 52 er satt inn! Men siste bussen går 15.45 fra Nesttun. Hvorfor går den ikke oftere og lenger utover dagen? Jeg skjønner det ikke! Den bruker også ml7-10 min fra Nesttun til Paradis. Og det er ikke kø på den strekningen! Jeg har også stått noen ganger på Nesttun og ventet på 52 bussen for å se når den kjører derfra. Og den kommer gjerne “dinglende” 3-5 min etter avgangstid. Dårlig arbeidsmoral eller hva er dealen? Så skal jo da passasjere komme seg på så da er det jo ikke rart at den ikke er på Paradis før ti min etter avgangstid fra Nesttun. Det står i bussruten at bussen har avgangstid 1545 fra Nesttun, så hvorfor går den ikke derfra da? Og det er ikke et engangstilfelle, det skjer notorsik! Jeg har ringt Tide og klaget på dette, og unnskyldningen er rush til avgangsstedet. Javel, som sagt alle vet når det er rush, kjør tidligere slik at bussen kommer frem i tide til avgangsstedet. Det er ingen overraskelse hver dag vel at “oi det er rush”! Bare tull, vås, fjas! Og elendig! Jeg har også tatt bussen fra Birkelundstoppen med 2`eren mange ganger. Det jeg opplever da er at bussjåføren går gjerne ut i bussen, fra pauserommet sitt, på slaget da bussen egentlig skal gå fra Birkelundstoppen. Så tar det gjerne 5 min før bussjåføren har rigget seg til og alle passajserer er kommet seg inn i bussen! Da er bussen allerede 5 min forsinket, på en strekning hvor bussjåføren ikke har mye å gå på fra før av. Jeg mistenker svært lav og dårlig arbeidsmoral i busselskapet som ikke får bussene sine til å gå i Tide. Jeg har selv noen ganer droppet å ta bussen over Birkelundstoppen med linje 50, hvor jeg må for å hente barn i barnehage. Jeg har istede tatt buss til Fantoft og gått opp til Birkelundstoppen. Det tar 15-20 min og jeg slipper irritasjonen av å vente på buss som aldri kommer for det er veldig irriterende, for man setter sin lit til at bussen skal komme og frakte deg dit du skal i tide. Forsinkelser i blandt er forståelig, for slikt kan skje, men med disse linjenen er det langt oftere forsinkelser enn at faktisk tiden overholdes. Det er helt vannvittig! Jeg har også valgt velger å gå fra Birkelundstoppen og ned til Paradis istede for å vente på 50 bussen på Birkelundstoppen. For det skaper kun irritasjon og det ødelegger dagen min å bruke en til en og en halv time hver dag på å vente på buss!

Bil eller ben!

Buss med kluss

Buss

Lei av å vente på bussen? Kom den ikke? Er bussen overfyllt? Skriv din erfaring med Tide, Concordia og Skyss her. BA vil gjerne bruke historien din i avisen og på BA.no.

• Det er dobbel busstakst for Arna-beboere. Jf. ArnaGuiden Når man kommer med buss til Bystasjonen eller Jernbanestasjonen i Bergen og velger å ta toget til Arna blir man nødt til å betale ny billett på bussen i Arna for å komme videre. • arna.origo.no

Litt usikker på hvorfor dette skiltet er nødvendig. Åpenbart har en erfaring for at folk stopper etter røde trafikklys, eller kanskje i god avstand foran, – noen er hvertfall litt trege i oppfattelsen.

Planløse planløsninger i Bergen

Det er dessverre ikke sjelden en kommer over ”planløse planløsninger” i trafikkmiljøer. Så også i Bergen. For første gang fikk jeg anledning til å følge mitt første barnebarn til hennes barnehage i Sædalen, rett sørøst for Bergen by. På vei til barnehagen konstaterte jeg at det var laget fine fortau i de relativt nye bomiljøene i Helldalsstølen. Men i det vi kom inn på Sandalsringen rett før Sædalen, opphørte plutselig fortauet vi gikk på. Til min dog kortvarige glede, oppdaget jeg at fortaukanten skrådde, slik at jeg fikk barnevognen lett ut i vegbanen, men måtte fort og brutalt dra både vogn og barn tilbake på grunn av kryssende trafikk. Her manglet både hvite markeringer for fotgjengerovergang og skilting, men fortauløsningen ga fotgjengeren klar beskjed; “her kan dere gå over”.

Billistene derimot, hadde neppe noen aning om at en kunne risikere å møte både unge og gamle fotgjengere i kjørbanen. En direkte farlig planløsning – sikkert en av de mange – og neppe noe å skrive om – så da så.

Sædalen er så absolutt ett pressområde med masse småbarnfamilier og når det etterhvert kommer ny barneskole her, bør vel slike trafikkfeller være en “saga blott”. Så kanskje veivesenet eller noen kommunale vesener burde se på dette – før det skjer en alvorlig ulykke. Som en beboer jeg snakket med sa; enten for de forlenge fortauet ned mot butikken, eller så for de lage en markert fotgjengerovergang. Ikke vet jeg, men noe må så absolutt gjøres.

Rundkjøringene i Fjøsangerveien.

Rundkjøring, det er til venstre for deg at du tar hensyn til trafikken.
Nå opplever en at: Trafikk fra høyre tar seg til rette og blir stående
midt ute i rundkjøringen.
Farlige situasjoner oppstår…
Kanskje, bør trafikkpolitiet være synlig i rushtiden -på morgenen.

Taxi i Bergen

I Bergen har vi tre taxiselskaper, derav Taxi 1 som proklamerer med at de er det billigste med 0,- i starttakst. Det hjelper lite når man har en høy minstetakst.

Praier du opp Taxi 1 på dagtid kan det hende de er billigst, men skal du til byen eller omvendt en lørdag er situasjonen en helt annen.

Taxi 1 har da en minstetakst på 160 kroner, mens Norgestaxi følger opp med 148 kroner.

Bergen taxis minstetakst i samme tidsrom er 99 kroner, og da er starttakst inkludert.

Dette er priseksempler fra Kronstad og til byen.

Bergenstrafikk

Følges av 79 medlemmer.

Dette nettstedet – Bergenstrafikk – er en sone i regi av BA og inngår i Origo- og Bergen360 nettverket. Vi gjør oppmerksom på at bilder og kommentarer kan bli brukt på ba.no og i papirutgaven BA. Hilsen vertskapet/sandbox/about/57894_bergenstrafikk Mer om sonen

Origo Bergenstrafikk er en sone på Origo. Les mer
Annonse

Nye bilder